| Aisya Sufiah's Blog |
ABOUT ENTRY LINKS STUFF FOLLOW Dashboard



Aurora...Cahaya yang anggun...
Friday, June 27, 2014 • 11:21 PM • 0 comments
Assalamualikum....
Pernah tak korang melihat ke arah langit pada waktu malam,kelihatan seolah-olah awan bertukar menjadi warna hijau?Aikk?bertukar warna hijau?bukan ke awanbiasanya warna putih?ha..kalau korang ada tengok bende ni,sebenarnya itu bukanlah awn...itu adalah satu fenomena semulajadi yang dipanggil sebagai Aurora...

Apa itu aurora?
Aurora ialah cahaya semulajadi yg kelihatan di langit.Pada waktu malam terutamanya di kawasan kutub utaradan selatan dari masa ke masa sejak beribu-ribu tahun yg lalu...

Dimana aurora berlaku?
Aurora di kutub selatan dinamakn aurora australis.Ianya berlaku di kawasan 65-72 darjah garis lintang utara dan selatan(kawasan artik dan antartika).Di ktub utara,aurora ini dikenali sebagai aurora borealis,salah satu fenomena alm yg terjadi... subhanaallah..

Bagaiman aurora boleh terjadi?
Seperti kita sedia maklum,bumi mempunyai medan magnetnya sendiri...Begitu juga dgn planet-planet yg lain.Ada saintis yg mengatakan planet tersebut adalah matahari.apabila arus magnet bumi dan arus magnet planet tidak mampu untuk menampung tekanan tarikan tersebut,maka arus tersebut memuntahkan satu kandungan kuasa yg disalurkan itu sebagai kuasa proton dan elektron.Maka ter jadilah aurora... :)

Ada juga saintis menggelarkanya sebagai ribut matahari dan ada juga yg menamakannya badai matahari kerana sedikit sebanyak aurora ini berlaku disebabkan kesan yg dikeluarkan oleh matahari..

Apa yg berlaku apabila aurora terjadi?
Apabila aurora terjadi,cahaya matahari di kawasan hamisfera utara akn bercahaya hijau atau kadang-kadang berwarna kemerah-merahan,keihatan seperti matahari tarbit dari arah yg luar biasa.

Segala puji bagi Allah yg menjadikan langit dan bumi sebagai bumbung penghalang dari bahayanya ombak matahari.

"Dan kami telah menjadikan langit sebagai bumbung terpelihara dan terkawal,sedang mereka (yg kafir itu)berpaling tidak memerhati tanda-tanda(kekuasaan kami)yg ada padanya.
(al-anbiya':31)

Kalau kita nk cerita tentang keindahan langit ciptaan Allah SWT ini pasti tiada penyudahannya.Sungguh! Maha Besar lagi Maha Agung Dia menciptakan langit dan bumi serta isinya... :)














Thanks For Reading !


PASTFUTURE
The star owner

Assalamualaikum. Welcome to my blog. Here, i pour my heart feeling ^_^

WeChat here

Sweet Memories

Archive

CREDIT SECTION


Full Edit by: @esharky_
Owner blog: Your Name
Edit:HB